Abstract
The aim of this study was to investigate the effectiveness of a Livermore-based career guidance program in developing cultural intelligence among students of grade 11 in Muscat Governorate. The study sample included 96 students who acquired scores below the average in the pretest. Students were divided into two groups: Experimental consisted of 48 and control group contained 48. The experimental group underwent a career guidance program. Cultural intelligence scale was applied, which included 20 statements distributed in four dimensions: metacognition, cognitive, motivational, and behavioral. The program consisted of 12 sessions to develop cultural intelligence among students. The results showed that there were statistically significant differences between the mean score of the experimental and the control group, and the differences in favor of the experimental group on all dimensions of the cultural intelligence scale. The results illustrated that there were statistically significant differences between the mean score of the pre and posttest of the experimental group indicating the differences in favor of the posttest. Results also showed statistically significant for the effect of the interaction between gender and the experiment, and it was in favor for females.
Keywords
Cultural intelligence, guidance program, eleventh grade, Livermore model, gender.
Recommended Citation
عتيق, زينب جابر; البحرانيه, منى عبدالله; and حسن, عبد الحميد سعيد
(2024)
"The effectiveness of a guidance program based on the Livermore model in developing cultural intelligence among eleventh grade students in Muscat Governorate,"
Journal of Arts and Social Sciences: Vol. 15
:
Iss.
3
, Article 10.
Available at:
https://doi.org/10.53542/2522-2279.1420
عنوان البحث
فاعلية برنامج توجيه جمعي قائم على نموذج ليفرمور في تنمية الذكاء الثقافي لدى طلبة الصف الحادي عشر في محافظة مسقط
المستخلص
هدفت الدراسة إلى استقصاء فاعلية برنامج توجيه جمعي قائم على نموذج ليفرمور في تنمية الذكاء الثقافي لدى عينة من الصف الحادي عشر في محافظة مسقط. وشملت العينة على 96 طالب وطالبة من الذين حصلوا على درجات أقل من المتوسط في التطبيق القبلي لمقياس الذكاء الثقافي، حيث تم توزيعهم في مجموعتين: تجريبية وضابطة، حيث تكونت المجموعة التجريبية من 48 واشتملت المجموعة الضابطة على 48 طالب وطالبة، ولقد خضعت المجموعة التجريبية الى برنامج توجيهي جمعي. اعتمدت الدراسة على المنهج شبه التجريبي، واستخدم مقياس الذكاء الثقافي، حيث اشتمل المقياس على 20 عبارة موزعة على أربعة أبعاد وهي: ما وراء المعرفة، والمعرفي، والتحفيزي، والسلوكي، ولقد اشتمل البرنامج على 12 جلسة لتنمية الذكاء الثقافي لدى الطلبة. أظهرت النتائج وجود فروق ذات دلالة إحصائية بين متوسطات المجموعة التجريبية والمجموعة الضابطة، وأن اتجاه الفروق لصالح المجموعة التجريبية على جميع أبعاد مقياس الذكاء الثقافي، وبالإضافة إلى وجود فروق ذات دلالة إحصائية بين الاختبار القبلي والبعدي للمجموعة التجريبية لصالح الاختبار البعدي، وكذلك توجد فروق ذات دلالة إحصائية في استجابات المجموعة التجريبية والنوع الاجتماعي، حيث اظهرت تفاعل الاناث في المجموعة التجريبية اعلى من الذكور.
الكلمات المفتاحية
الذكاء الثقافي، البرنامج التوجيهي، الصف الحادي عشر، نموذج ليفرمور، النوع الاجتماعي