•  
  •  
 

Abstract

This study identifies the role of communication technology in crisis management in Irbid Electricity Company from the point of view of its employees. A questionnaire was distributed to (150) individuals including engineers, technicians and administrators in the company. The findings show (81.3%) of the participants do not take lectures, seminars, and conferences related to dealing with communication technology and crisis management. Furthermore, the most severe crises facing workers is the frequent interruptions of electricity, such as the failure of transformers and the disconnection of lines resulting from the faults. The findings also indicate that each of mobile phones and social media platforms, as communication technology tools, are used when facing crises. Relatedly, the availability of communication technology in crisis management is represented by the 24/7 internet access using computers, which helps managing crises and problems besides the role of social media and mobile phones in crisis management because of their speed and efficiency. Regarding the challenges facing the employees when they use communication technology in crisis management, the results have proved that there is a lack of professional staff in crisis management, and the lack of sufficient logistical support. By the presence of professionals that are capable of handling crises using communication technology tools and appropriate communication strategies, the participants think challenges can be overcome, in addition to the importance of a modern technological system, which responds efficiently in crises.

Keywords

communication technology, crisis management, electrical network, Irbid Electricity Company

عنوان البحث

دور تكنولوجيا الاتصال في إدارة الأزمات المتعلّقة بالشبكة الكهربائيّة في شركة كهرباء محافظة إربد من وجهة نظر العاملين فيها

اسم الباحث

على نجادات

المستخلص

هدفت الدراسة التعرّف إلى "دور تكنولوجيا الاتصال في إدارة الأزمات المتعلقة بالشبكة الكهربائية في شركة كهرباء إربد من وجهة نظر العاملين فيها"؛ تمّ استخدام المنهج المسحي من خلال توزيع استبانة على عيّنة عمديّة بلغت (150) مفردة من مجتمع الدراسة، المكوّن من (300) عاملٍ وعاملة، من مهندسين وفنيّين وإداريين في شركة كهرباء إربد. وتوصلت الدراسة إلى أنّ هناك ضعفاً في تلقّي موظفي شركة كهرباء إربد للمحاضرات والندوات والمؤتمرات المتعلقة بالتعامل مع تكنولوجيا الاتصال وإدارة الأزمات، إذ إنّ ما نسبته (81.3%) من عينة الدراسة لم يتلقوا المحاضرات والندوات ولم يشاركوا في المؤتمرات، وأن أكثر الأزمات التي تواجه العاملين في الشركة، تمثلت في الانقطاعات الجماعية المتكررة للتيار الكهربائي. وفيما يتعلق بدرجة استخدام العينة لوسائل تكنولوجيا الاتصال عند مواجهة الأزمات، جاء بالدرجة الأولى الهاتف المحمول وبمتوسط حسابي مقداره (2.91) وبدرجة مرتفعة. أما ما يخصّ تصورات أفراد العيّنة حول درجة توافر تكنولوجيا الاتصال في إدارة الأزمات، أفاد معظمهم أنّ أجهزة الحواسيب مربوطة بشبكة الإنترنت على مدار الساعة، وبمتوسط حسابي بلغ (2.98) وبدرجة مرتفعة، ممّا يساعد في عملية إدارة الأزمة ومعالجة المشكلات أو المعوقات التي تواجههم. وبيّنَت الدراسة أنّ أساليب التغلب على التحديات التي تواجههم عند استخدامهم لتكنولوجيا الاتصال في إدارة الأزمات تمثلت بالدرجة الأولى بضرورة وجود الكفاءات البشرية المدرّبة والقادرة على معالجة الأزمات باستخدام تكنولوجيا الاتصال وبمتوسط حسابي بلغ (2.67) وبدرجة مرتفعة.

الكلمات المفتاحية

تكنولوجيا الاتصال؛ إدارة الأزمات؛ الشبكة الكهربائيّة؛ شركة الكهرباء؛ محافظة إربد

Share

COinS