•  
  •  
 

Abstract

The research aimed to determine the level of academic self-efficacy (academic self - academic behavior - academic achievement), and to determine the level of creativity in the practicing of student activities (fluency - flexibility - originality), and then determine the nature of the correlation between the level of academic self-efficacy and the achievement of creativity in the practice of University student activities for university youth, in order to arrive at proposed procedural mechanisms from the perspective of social work to achieve creativity in the practice of university student activities, The research belonged to the descriptive research style, and was based on the descriptive approach using the social survey method in the sample style. The results reached the existence of a statistically significant direct correlation between academic self-efficacy and achieving creativity in practicing university student activities. The research also recommended the need to develop the academic self-efficacy of university youth through activating training activities such as workshops, training courses, etc. It also recommended providing an appropriate environment to encourage creativity in student activities.

Keywords

Efficiency-academic self-efficacy - creativity - university student activities- University youth.

عنوان البحث

الكفاءة الذاتية الأكاديمية وعلاقتها بتحقيق الإبداع في ممارسة الأنشطة الطلابية الجامعية

اسم الباحث

حنان طنطاوي أحمد عبد التواب

المستخلص

يهدف هذا البحث إلى تحديد مستوى الكفاءة الذاتية الأكاديمية (الذات الأكاديمية - السلوك الأكاديمي- التحصيل الأكاديمي)، وتحديد مستوى الإبداع في ممارسة الأنشطة الطلابية (الطلاقة- المرونة- الأصالة)، ومن ثم الوقوف على طبيعة العلاقة الارتباطية بين مستوى الكفاءة الذاتية الأكاديمية وتحقيق الإبداع في ممارسة الأنشطة الطلابية الجامعية للشباب الجامعي، من أجل التوصل إلى آليات إجرائية مقترحة من منظور الخدمة الاجتماعية لتحقيق الإبداع في ممارسة الأنشطة الطلابية الجامعية، وقد انتمى البحث إلى نمط البحوث الوصفية، كما استند إلى المنهج الوصفي باستخدام طريقة المسح الاجتماعي بأسلوب العينة، وتوصلت النتائج إلى وجود علاقة ارتباطية طردية دالة إحصائيًا بين الكفاءة الذاتية الأكاديمية وتحقيق الإبداع في ممارسة الأنشطة الطلابية الجامعية، كما أوصى البحث بضرورة تنمية الكفاءة الذاتية الأكاديمية للشباب الجامعي من خلال تفعيل الأنشطة التدريبية من ورش عمل ودورات تدريبية وغيرها، كما أوصت بتوفير البيئة الملائمة لتشجيع الإبداع في ممارسة الأنشطة الطلابية.

الكلمات المفتاحية

الكفاءة؛ الكفاءة الذاتية الأكاديمية؛ الإبداع؛ الأنشطة الطلابية الجامعية، الشباب الجامعي.

Share

COinS