Abstract
The issue of (requiring the intent of the individual to include the general form of it) was discussed by the fundamentalists because of its profound impact related to the interpretation of the general form of which there is hardly a legal text devoid of it, and the principle of paying attention to the rule and dialogue in determining its jurisprudential foundation in the third Hijri century, so he decided to strengthen the proof of the preponderant branches , and the falsification of the preferred branches, then the fundamentalist lesson proceeded, developing the research in it theorizing and branching, to settle in the eighth Hijri century as an independent topic in which the views of the parties and the precautions of the rule and its controls are decided, and the fundamentalist research finally settled on naming it: (the unintended image), and this study: (the development of the lesson Fundamentalists in requiring the intent of the individual to include the formula of the generality from Al-Shafi’i to Ibn al-Subki (exposition, balance and analysis) came to present the development of the case study during a selected period of time to know what the case study went through in terms of change, whether it was progress or delay, with an indication of the effects of change in both types, to clarify The issue and the presentation of the fundamentalists’ approaches in the report, and the study had multiple results, the most prominent of which is that the principle of presenting the issue is the jurisprudential pilgrims in the branches of Imam Al-Shafi’i, and that the most researched in its report are the school of theologians of the fundamentalists, and that the Aljuwainei and Al-Qarrafi of the theologians are the most contributing to its development, and that its development The research ended with Ibn al-Subki.
Keywords
intended image; generality; specification; praise and slander; generalization by will.
Recommended Citation
سالم الكندي, ماجد بن محمد
(2024)
"The development of the fundamentalist lesson in requiring the individual’s intention for the general formula to include him from Al-Shafi’i to Ibn Al-Subki: presentation, comparison and analysis,"
Journal of Arts and Social Sciences: Vol. 15
:
Iss.
3
, Article 9.
Available at:
https://doi.org/10.53542/2522-2279.1419
عنوان البحث
تطوُّر الدرس الأصولي في اشتراط قصد الفرد لشمول صيغة العموم إياه من الشافعي إلى ابن السبكي: عرض وموازنة وتحليل
المستخلص
يهدف هذا البحث إلى بيان قضية (اشتراط قصد الفرد لشمول صيغة العموم إياه) التي بحثها الأصوليون لما لها من أثر بالغ متعلق بتفسير صيغ العموم التي لا يكاد يخلو نصٌّ شرعي منها، وكان مبدأ الالتفات إلى القاعدة والحوار في تقرير مبناها الحجاج الفقهي في القرن الهجري الثالث، فقررها تعزيز إثبات الفروع الراجحة، وتزييف الفروع المرجوحة، ثم مضى الدرس الأصولي مطوِّرًا البحث فيها تنظيرًا وتفريعًا لتستقر في القرن الهجري الثامن مبحثًا مستقلًا تتقرر فيه وجهات نظر الفرقاء واحترازات القاعدة وضوابطها، وقد استقر البحث الأصولي أخيرًا على تسميتها: (الصورة غير المقصودة)، وهذه الدراسة جاءت لعرض تطور بحث القضية خلال حقبة زمنية مختارة لمعرفة ما مرَّ به بحث القضية من تغيّر سواء أكان تقدّمًا أم تأخرًا، مع بيان مؤثِّرات التغير في كلا نوعيه، لتجلية القضية وعرض مناهج الأصوليين في التقرير، وقد كانت للدراسة نتائج متعددة أبرزها أن مبدأ عرض القضية الحجاج الفقهي في الفروع لدى الإمام الشافعي، وأن الأوفر بحثًا في تقريرها هم مدرسة المتكلمين من الأصوليين، وأن إمام الحرمين والقرافي من المتكلمين هم الأكثر إسهامًا في تطويرها، وأن تطويرها البحثي انتهى عند ابن السبكي
الكلمات المفتاحية
الصورة المقصودة؛ العموم؛ التخصيص؛ المدح والذم؛ تخصيص العموم بالإرادة