Abstract
The study aimed to build a training program based on ethnographic qualitative research methods (interview as a model) according to the theory of cognitive balances and measure its impact on the development of ethnographic qualitative research methods among social studies teachers in the Sultanate of Oman. To achieve the study objective, the mixed approach with a multi-stage design was employed. In the first stage, the training programs provided to social studies teachers in the second cycle in Al Dakhiliyah Governorate were analyzed during the period from (2015-2021) to identify the level of inclusion of training programs on ethnographic qualitative research methods. An interview was also conducted with a sample of (7) teachers to identify their desire for programs based on ethnographic research methods. Based on the results of the first stage, a proposed training program was built to develop ethnographic qualitative research methods for social studies teachers. The program was applied to a sample of (30) teachers and its effectiveness in developing the knowledge of social studies teachers in qualitative ethnographic research methods was measured. The statistical results showed that there were statistically significant differences at a significance level of (0.005α) in favor of the post-application. Based on the results of the study, a number of recommendations and proposals were presented, including the inclusion of ethnographic research programs for social studies teachers
Keywords
Training program; Cognitive balance theory; Ethnographic research methods; Social studies teachers; Qualitative research
Recommended Citation
Al Haddabi, Ruqaiya Hassan; Al Maamari, Saif; and Amara, Ihab Mohammed
(2025)
"The effectiveness of a proposed training program based on ethnographic qualitative research methods (interview as a model) according to the theory of cognitive stocks to develop the knowledge of social studies teachers in the second cycle of basic education in the Sultanate of Oman using ethnographic qualitative research methods.,"
Journal of Arts and Social Sciences: Vol. 16
:
Iss.
1
, Article 11.
Available at:
https://doi.org/10.53542/2522-2279.1409
عنوان البحث
فاعلية برنامج تدريبي مقترح قائم على أساليب البحث النوعي الإثنوغرافي (المقابلة أنموذجا) وفق نظرية الأرصدة المعرفية لتنمية معارف معلِّمي الدراسات الاجتماعية بالحلقة الثانية من التعليم الأساسي في سلطنة عُمَان بأساليب البحث النوعي الاثنوغرافي
المستخلص
هدفت الدراسة الحالية إلى بناء برنامج تدريبي مقترح قائم على أساليب البحث النوعي الاثنوغرافي (المقابلة أنموذجاً) وفق نظرية الأرصدة المعرفية وقياس أثره على تنمية أساليب البحث النَّوعي الإثنوغرافي لدى معلِّمي الدراسات الاجتماعية في سلطنة عُمان ؛ ولتحقيق هدف الدراسة تمَّ توظيف المنهج المختلَط ذو التصميم متعدد المراحل ، ففي المرحلة الأولى قام الباحثون بتحليل البرامج التدريبية المقدَّمة لمعلِّمي الدراسات الاجتماعية بالحلقة الثانية في محافظة الداخلية، خلال المدة الممتدَّة من (2015- 2021) لِتَعَرُّف على مستوى تضمين البرامج التدريبية على أساليب البحث النَّوعي الإثنوغرافي، كذلك أُجْرِيَتْ مقابلة مع عيِّنة مكوَّنة من (7) معلِّمين لتحديد الاحتياجات التدريبية للمعلمين وتَعَرُّف مستوى معرفتهم بأساليب البحث الإثنوغرافي، وأظهرتْ نتائج الدراسة إلى رغبة معلمي الدراسات الاجتماعية لِتَعَلُّم أساليب البحث العلمي الإثنوغرافي ، وبناءً إلى نتائج المرحلة الأولى؛ تَمَّ بناء برنامج تدريبي مقترح لتنمية أساليب البحث النَّوعي الإثنوغرافي لمعلمي الدراسات الاجتماعية. حيث تكوَّنَ البرنامج من (6) جلسات تدريبية للجانب النظري، أَمَّا الجانب العملي فتضمن زيارات ميدانية لمقابلة عيِّنة من أفراد المجتمع المحلِّي بالمواقع التراثية لمدة تتراوح بين (3 إلى 5) أيام، وتم تطبيق البرنامج على عينة مكونة من (30) معلما من معلمي الدراسات الاجتماعية و قياس فاعليته في تنمية معارف معلمي الدراسات الاجتماعية بأساليب البحث النوعي الإثنوغرافي وأظهرت النتائج الإحصائية إلى وجود فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى دلالة(0,005α) لصالح التطبيق البعدي وبناءً نتائج الدراسة تَمَّ تقديم عدد من التوصيات والمقترحات منها ادراج برامج البحث الإثنوغرافي لمعلمي الدراسات الاجتماعية.الكلمات المفتاحية: برنامج تدريبي؛ نظرية الأرصدة المعرفية؛ أساليب البحث الإثنوغرافي؛ معلمي الدراسات الاجتماعية؛ البحث النوعي
الكلمات المفتاحية
برنامج تدريبي؛ نظرية الأرصدة المعرفية؛ أساليب البحث الإثنوغرافي؛ معلمي الدراسات الاجتماعية؛ البحث النوعي
Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-Share Alike 4.0 International License.