Abstract
This research aims to identify the level of application of artificial intelligence among social workers in social institutions, and to identify the presence of statistically significant differences at the significance level (0.05) between the averages of the response of a sample of social workers regarding the level of application of artificial intelligence due to the variable (gender, years of experience, and educational level), as well as identifying the impact of applying artificial intelligence on achieving professional efficiency in social institutions. To achieve these goals; Both the descriptive analytical approach and the comparative descriptive approach were used by applying a questionnaire consisting of two axes, the first axis representing artificial intelligence and the second axis representing professional competence on a sample consisting of (84) social workers working in social institutions in the Kingdom of Saudi Arabia. The results indicated that the level of application of artificial intelligence among social workers in social institutions is high. The research also found that there are no statistically significant differences between the average responses of a sample of social workers regarding the level of application of artificial intelligence due to the variable (gender, years of experience, educational level); The research also proved that there is a significant impact of artificial intelligence on the professional competence of social workers. In light of these results, the research recommended the importance of social institutions moving towards providing training programs on artificial intelligence, which in turn works to enhance the professional competence of social workers. The research also recommends the importance of working to keep pace with development and modern trends in the field of artificial intelligence in social institutions and training the social workers in charge of it in order to raise their professional competence.
Keywords
Artificial intelligence; Social institutions; modern trends; training programs Professionalism; Professional competence
Recommended Citation
Alqahtani, Manal Mushabab
(2025)
"Artificial intelligence and its impact on achieving professional competence: an applied study on social workers in social institutions,"
Journal of Arts and Social Sciences: Vol. 16
:
Iss.
1
, Article 8.
Available at:
https://doi.org/10.53542/2522-2279.1406
عنوان البحث
الذكاء الاصطناعي وتأثيره على تحقيق الكفاءة المهنية: دراسة تطبيقية على الاخصائيين الاجتماعيين في المؤسسات الاجتماعية
المستخلص
يهدف هذا البحث إلى التعرف على مستوى تطبيق الذكاء الاصطناعي لدى الاخصائيين الاجتماعيين في المؤسسات الاجتماعية، والتعرف على وجود فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى دلالة) 0.05( بين متوسطات استجابة عينة من الاخصائيين الاجتماعيين حول مستوى تطبيق الذكاء الاصطناعي تعزي لمتغير )الجنس وسنوات الخبرة والمستوى التعليمي(، وكذلك التعرف على أثر تطبيق الذكاء الاصطناعي على تحقيق الكفاءة المهنية في المؤسسات الاجتماعية. ولتحقيق هذه الأهداف؛ استخدام كلٌّ من المنهج الوصفي التحليلي والمنهج الوصفي المقارن وذلك من خلال تطبيق استبيان مكون من محورين، المحور الأول يمثل الذكاء الاصطناعي والمحور الثاني يمثل الكفاءة المهنية على عينة تتكون من) 84( من الاخصائيين الاجتماعيين العاملين في المؤسسات الاجتماعية في المملكة العربية السعودية. وقد أشارت النتائج أن مستوى تطبيق الذكاء الاصطناعي لدى الأخصائيين الاجتماعيين في المؤسسات الاجتماعية مرتفع؛ كما توصل البحث إلى أنه لا توجد فروق ذات دلالة إحصائية بين متوسطات استجابات عينة من الاخصائيين الاجتماعيين حول مستوى تطبيق الذكاء الاصطناعي تعزى لمتغير )الجنس، سنوات الخبرة، المستوى التعليمي(؛ كما أثبت البحث و جود تأثير دال للذكاء الاصطناعي على الكفاءة المهنية للأخصائيين الاجتماعيين. وفي ضوء هذه النتائج أوصى البحث بأهمية توجه المؤسسات الاجتماعية إلى توفير البرامج التدريبية الخاصة بالذكاء الاصطناعي والتي تعمل بدورها على تعزيز الكفاءة المهنية للأخصائيين الاجتماعيين؛ كما يوصي البحث بأهمية العمل على مواكبة التطوير والتوجهات الحديثة في مجال الذكاء الاصطناعي في المؤسسات الاجتماعية وتدريب الاخصائيين الاجتماعيين القائمين عليه من أجل رفع الكفاءة المهنية الخاصة بهم
الكلمات المفتاحية
الذكاء الاصطناعي؛ المؤسسات الاجتماعية؛ التوجهات الحديثة؛ البرامج التدريبية؛ الكفاءة المهنية
Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-Share Alike 4.0 International License.