Abstract
The research sought to study the structural and thematic development of children’s poetry in the Oman by analyzing 6 collections of Omani poets to extract the characteristics of language, style, content, and form of Omani poetry directed to children. The research used a card to analyze 223 texts and concluded that the texts sampled for the study consider the standards of children’s literature in the axes (language, content, and form) in moderate proportions. In the characteristics of the language and style axis: the meanings and buildings are harmonious, and their words are simple, the sentence patterns are short and easy, and the paragraphs are interconnected in conveying the meaning. However, the results of the research revealed several deficiencies in this axis. Available characteristics and other characteristics that are not available in the content axes also emerged. The form requires increased attention to the standards of children’s literature and the necessity of their availability in the literature presented to children, whether poetry or prose.
Keywords
structural development; thematic development; children’s poetry; children; Oman
Recommended Citation
Al Aisari, Amur Mohamed Amur
(2025)
"Cases of structural and thematic development of children's poetry in Oman,"
Journal of Arts and Social Sciences: Vol. 16
:
Iss.
1
, Article 9.
Available at:
https://doi.org/10.53542/2522-2279.1407
عنوان البحث
من صور التطور البنائي والموضوعي لشعر الأطفال في عما ن
المستخلص
هدف البحث إلى دراسة التطور البنائي والموضوعي لشعر الأطفال في السلطنة من خلال تحليل ستة دواوين لشعراء عمانيين لاستخلاص خصائص اللغة والأسلوب والمضمون والشكل للشعر العماني الموجه للأطفال، استخدم البحث بطاقة لتحليل 223 نصا، وخلص إلى أن النصوص عينة الدراسة تراعي معايير أدب الأطفال بمحاور )اللغة والمضمون والشكل( بنسب متوسطة، ففي خصائص محور اللغة والأسلوب: تتناغم المعاني والمباني وكلماتها بسيطة، وأنماط الجمل قصيرة وسهلة والفقرات مترابطة في أداء المعنى، ولكن توصلت نتائج البحث إلى عدة جوانب قصور في هذا المحور ، كما برزت خصائص متوفرة وخصائص أخرى غير متوفرة في محوري المضمون والشكل مما يستدعي زيادة الاهتمام بمعايير أدب الطفل وضرورة توفرها في الأدب المقدم للاطفال شعرا أو نثرا
الكلمات المفتاحية
التطور البنائي؛ التطور الموضوعي؛ شعر الأطفال؛ الأطفال؛ عما ن
Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-Share Alike 4.0 International License.