•  
  •  
 

Abstract

This study aims to uncover the features of literary experimentation in the works of the Omani writer Boshra Khalfan, through the study of her novels "Al-Bagh" and "Dalshad." The study examined these features by analyzing the dialectic between the imaginary and the historical in both novels, as well as an exquisite narrative discourse's openness to a several intertwined texts, voices, and languages all forming a modernist literary experience. This experience weaves its aesthetics by moving away from the formal and idealized to the marginalized and popular in Omani history. Accordingly, both novels emerged as rich in documentation, deeply engaging with Omani life, and engraving its details in the collective memory. In this way, they respond to the requirements of literary discourse by integrating into its imaginative contexts and creative pathways. Between these two conditions, the pleasure in the novels "Al-Bagh" and "Dalshad" is derived, and their narrative identity is marked by experimentation. The study adopted the tools of "cultural analysis" that integrates a variety of sciences and disciplines, primarily relying on narrative theory, new history, and cultural criticism. It highlights the specificity of Boshra Khalfan's approach in drawing from oral history and the Omani collective memory, which contains the features of experimentation and an awareness of crucial issues in writing and history.

Keywords

Boshra Khalfan, Experimental novel, Historical, Imaginary, Omani Novel, Boshra

عنوان البحث

جدليّة (التّاريخي والمتخيّل) في روايتي (الباغ) و(دلشاد) لبشرى خلفان : دراسة في ملامح التّجريب الروائي

اسم الباحث

هاجر حراثي

المستخلص

تهدف هذه الدراسة إلى الكشف عن ملامح التجريب الروائي لدى الكاتبة العمانية بشرى خلفان وذلك من خلال دراسة روايتيها "الباغ" و"دلشاد". وقد تفحّصت الدراسة هذه الملامح بمعالجة ما ظهر في الروايتين من جدلية بين المتخيل والتاريخي، وما اتّصف به الخطاب الروائي من انفتاح طريف على العديد من النصوص والأصوات واللغات المتشابكة، المجتمعة كلها لتشكّل تجربة روائية حداثية تنسج جمالياتها من الابتعاد عن الرسمي والمثالي إلى المهمش والشعبي في التاريخ العماني. فجاءت الروايتان حافلتين بالتوث يق مش تغلتين بالحياة العمانية كما وُشمت تفاصيلها في الذاكرة الشعبية مستجيبتين إلى شروط الخطاب الأدبي وذلك بالاندراج في سياقاته التخييلية ومساراته الإبداعية وبين هذين الشرطين نشأت اللذة في روايتي "الباغ" و"دلشاد" وتكونت هويتهما السردية الموسومة بالتجريب. واعتمدت الدراسة أدوات التحليل الثقافي الذي يستهدف الأنساق المتمركزة في البنى النصية، لا سيما عند بحثنا في جملة من الثنائيات الضدية مثل الرسمي والهامشي، التاريخي والمتخيل. واستجابة إلى ما يقتضيه التحليل الثقافي من تكامل بين العلوم والاختصاصات، عوّلنا بشكل أساسي على نظرية التناص بمختلف مستوياته، لا سيما مستوى تعدّد الأصوات. وقد دفعتنا إليه طبيعة الخطاب الروائي لدى بشرى خلفان وقد جاء ملتبسا بالكثير من الخطابات والأصوات واللغات الثاوية كلّها فيه. كما عوّلنا على أدوات التاريخ الجديد أو " التاريخ من أسفل" لمحاو لة فهم ما عمدت إليه بشرى خلفان من النهل من التاريخ الشفوي والذاكرة الشعبية العمانية، وما ينطوي عليه ذلك من ملامح التجريب والوعي بأهم قضايا التاريخ والكتابة

الكلمات المفتاحية

بشرى خلفان، تجريب روائي، التاريخي، المتخيل، الرواية العمانية، بشرى خلفا ن

Share

COinS