Abstract
Access to information strongly contributes to the advocacy of sustainable development. Social media can facilitate availability and accessibility of information during crisis times. This research investigates the role, and difficulties of using social media to spread health information among the Jordanian society. A questionnaire was disseminated to all faculty members at health schools at The University of Jordan (N=415) of whom 380 responded (91.5% response rate). The results indicate that social media are highly recognised as a practical platform to increase public awareness during pandemics. However, there is a need for measures to limit the spread of fake news and misinformation. Apparently, social media outlets can enhance health information among the Jordanian society. A collaboration between several parties, health professionals, social media influencers and medical librarians will be helpful in designing and developing strategies to effectively use these tools to facilitate access to authentic information and mitigating the wide spread of infodemic.
Keywords
Social networkig, Infodemic, Health information, Healthcare Crisis management, Healthinformation exchange, Sustainable Development, Information Dissemination.
Recommended Citation
Al-Ajannah, Aseel and Hamad, Faten
(2025)
"The role of social media in spreading hearth information during heallth crises,"
Journal of Arts and Social Sciences: Vol. 16
:
Iss.
2
, Article 12.
Available at:
https://doi.org/10.53542/2522-2279.1434
عنوان البحث
دور وسائل التواصل الاجتماعي في نشر المعلومات الصحية أثناء الأزمات الصحية
المستخلص
يساهم الوصول إلى المعلومات إلى تحقيق التنمية المستدامة، حيث يمكن لوسائل التواصل الاجتماعي أن تتيح المعلومات وتسهل الوصول إليها أثناء أوقات الأزمات. يتناول هذا البحث دور وصعوبات استخدام وسائل التواصل الاجتماعي لنشر المعلومات الصحية بين أفراد المجتمع من وجهة نظر أعضاء الهيئة التدريسية في الكليات الصحية. تم استخدام المنهج الكمي، حيث تم توزيع استبيان على جميع أعضاء هيئة التدريس في الكليا ت الصحية في الجامعة الأردنية (العدد = 415 )، استجاب منهم 380 (نسبةالاستجابة 91.5 %). أشارت النتائج إلى أن وسائل التواصل الاجتماعي تحظى بتقدير كبير كمنصة عملية لزيادة الوعي العام ونشر الثقافة الصحية أثناء الأزمات، ومع ذلك، توجد هناك حاجة إلى اتخاذ تدابير للحد من انتشار الأخبار الكاذبة والمعلومات المضللة عبر هذه المنصات، وتؤكد النتائج إمكانية وسائل التواصل الاجتماعي في تعز يز المعلومات الصحية لدى المجتمع الأردني،وأبرزت أهمية التعاون بين العديد من الأطراف والمهنيين الصحيين والمؤثرين على وسائل التواصل الاجتماعي وأمناء المكتبات الطبية لتصميم وتطوير استراتيجيات لاستخدام هذه الأدوات بشكل فعال لتسهيل الوصول إلى المعلومات الصحية الصحيحة للتخفيف من الانتشار الواسع للوباء المعلوماتي.
الكلمات المفتاحية
وسائل التواصل الاجتماعي؛ الوباء المعلوماتي (الإنفوديميك)؛ إدارة الأزمات الصحية؛ المعلومات الصحية؛التنمية المستدامة .
Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-Share Alike 4.0 International License.