Abstract
The study aims to address a scientific problem in Elision that can be summarized with a central question: Is the resemblance required in the meaning between the explicit linguistic evidence and the Omitted Word? The subject of this study interviews a question on the issue of Elision that is decided in two levels: Theoretical level, and Procedure in the of efforts of ancient grammarians. This contrast is undoubtedly generating a grammatical argumentation that clarifies the issue. And the importance of this attempt comes from the impact of its results on Theories of text reception, this study also relates to the rules of the grammatical Argumentation that guide us to the central rules of grammatical thinking. And the study follows the descriptive approach, and its central result is: The condition that we study represents the original in Elision, but it is not absolute, and this condition comes due to the way some grammarians in the estimation process that is based on the rules of structure only. It is more likely that this process must be based on the wide estimation, in the manner of some ancient grammarians.
Keywords
Inference, Reasoning by analogy, Explicit linguistic evidence, Omitted word, Resemblance
Recommended Citation
ALZABIN, EMAD AHMAD
(2025)
"Resemblance in meaning between explicit linguistic evidence and omitted word: An approach to syntactical recognition pattern,"
Journal of Arts and Social Sciences: Vol. 16
:
Iss.
2
, Article 2.
Available at:
https://doi.org/10.53542/2522-2279.1424
عنوان البحث
المُماثلةُ في المعنَى بينَ الدَّليلِ اللفظيّ المذكور واللَّفْظِ المَحْذوفِ: رؤيةٌ في أَنْماطِ الاسْتدلالِ النَّحْويّ
المستخلص
تهدف هذه الدّراسة إلى معالجة مشكلة معرفيّة في الحذف يمكن تلخيصها بسؤال مركزيّ: هل تُشترط المماثلة في المعىنَ ب ى ين الدَّليلِ ا حْذوفِ ى للَّفظيِّ واللَّفْظِ الم في إجرائية التقدير والتمثيل؟ فموضوع هذه الدّراسة يحاور سؤالاً في مسألة الحذف يتقرَّر في مستويين: م ستوى التنظير من خلال ادّعاء بعض النحاة ثبوت شرط المماثلة، ومستوى التطبيق في إجرائيات النّحاة المتقدمين. وهذا التباين يولّد بلا شكّ جدليةً نحوية تدفع إلى محاولة استجلاء المسألة. وتأتي أهمية هذه المعالجة من أثر نتائجها في تحقيق مفهومية النصوص، ولا سيّما أنّّا تتّصل بظاهرة واسعة التأثير في تلقي النصوص وبنائها. وكذلك تتّصل هذه الدراسة بمنحى الجدل النحويّ الذي يىقِفُنا على القواعد النّاظمة في التّفكير النّحْويّ. وتستنهج الدراسة في فحص فرضيّتها وفرْز مقولاتها المنهج الوصفيّ التحليليّ، وتأتي المعالجة ىمقْسماً لمست ويينِ: مستوى المبادئ الكاشفة، ومستوى المعالجة الاستدلالية. وقد توصّلت الدراسة بعد المعالجة إلى أنّ الشرط موضوع الدراسة يمثّل الأصل في مسألة الحذف، ولكنّه ليس مطلقاً، وتوهّم إطلاقه يأتي من طريقة بعض النحاة في التقدير وإجرائية التمثيل المستندة إلى طغوى الاعتماد على قوانين الوحدات البنائية وقواعد الصناعة. والرّاجح أنّ هذه العملية يجب أن تستند إلى التقدير الممتدّ، على طريقة بعض النحاة المتقدمين، فيُعتبر فيها السياقُ اللغويُّ والمقاميّ والبنيويّ، ويُرجع فيها إلى اعتبار القرائن الحافّة والمعاني المسيطرة.
الكلمات المفتاحية
الاستدلال، التمثيل، الدليل اللفظيّ، اللفظ المحذوف، المماثلة