Abstract
Umm al-Nar tombs considered one of the most significant architectural landmarks of that period. Despite the diversity and variation in the plan and size of the tombs, they are considered homogeneous in their architectural style and components spread across the Omani Peninsula. These tombs distinguished by a special architectural system that differed from the rest of the other buildings mainly by their external appearance. The builder of these tombs made a great effort to highlight the external appearance of the tomb, which was represented by the using limestone in its construction, which was used exclusively in the construction of the external wall and was never used in other buildings. The external wall of the tomb was also decorated with carving reliefs on the limestone, represented human, animal, plant and symbolic shapes. It is believed that the insistence of the builders of these tombs to display them differently from the rest of the buildings was not only to distinguish them from other buildings, but rather their focus on the aesthetic factor is an important element in the display. After studying and analyzing the cultural connotations of the different architectural elements of the tomb, it becomes clear that the architecture of the tombs represents in general an icon of the architecture of the Umm al-Nar culture and its crown.
Keywords
Umm an-Nar culture, Tombs, Relief, Early Bronze Age, Oman Peninsula
Recommended Citation
DOUGLAS, Khaled
(2025)
"The cultural significance of the architecture of the Umm an-Nar culture tombs (2700–2000 BCE) in the Omani Peninsul,"
Journal of Arts and Social Sciences: Vol. 16
:
Iss.
2
, Article 3.
Available at:
https://doi.org/10.53542/2522-2279.1425
عنوان البحث
الدلالات الثقافية لعمارة مدافن ثقافة أم النار ( 2700 - 2000 ق.م) في شبه الجزيرة العمانية
المستخلص
تعتبر مدافن فترة أم النار أحد أكثر المعالم المعمارية الدالة على تلك الفترة. فعلى الرغم من التنوع والتباين في مخطط وحجم المدافن إلا أنها تعتبر متجانسة في طبيعة عناصرها ومكوناتها المعمارية المنتشرة على امتداد شبه الجزيرة العمانية. تميزت مدافن أم النار بنظام معماري خاص اختلف عن بقية مباني هذه الثقافة. وأكثر ما يميزها هو مظهرها الخارجي. فقد بذل أصحاب تلك المدافن جهدا كبيرا لأبراز الشكل الخارجي للمدفن تمثل في استخدام نوع مميز من الحجارة الكلسية في بنائه والذي اقتصر استخدامه حصريا في بناء الجدار الخارجي للمدفن ولم يستعمل في المباني الأخرى قط. كما تم تجميل الجدار الخارجي للمدفن بواسطة منحوتات تم تنفيذها بتقنية النحت النافر على الحجارة الكلسية المشذبة و مثلت أشكالا آدمية وحيوانية ونباتية ورمزية. ويعتقد أن إصرار أصحاب تلك المدافن على اظهارها بشكل مختلف عن بقية المباني لم يكن فقط بهدف تمييزها عن المباني الأخرى وإنما تركيزهم على العامل الجمالي كعنصر مهم في الاظهار. وبعد دراسة وتحليل الدلالات الثقافية للعناصر المعمارية المختلفة للمدفن يظهر جليا أن هندسة عمارة المدافن تمثل ايقونة عمارة ثقافة أم النار وتاجها.
الكلمات المفتاحية
ثقافة أم النار، مدافن، نحت، عصر برونزي مبكر، شبه الجزيرة العمانية