•  
  •  
 

Abstract

Companies in the era of digital communications must follow the latest technological developments to keep pace with their competitors and meet the needs and requirements of the market. Artificial intelligence has become an essential element in achieving this goal, as this technology has brought about fundamental changes in the global trade scene, and this has manifested in the form of ideas, interests, and huge investments. Therefore, many companies and business organizations in various sectors have recently resorted to using artificial intelligence techniques in the field of digital marketing and consumer behavior analysis to anticipate the customers' next purchase decision and the factors affecting it, improve the purchasing experience of customers and consumers, and influencing their preferences and purchasing intention. Accordingly, this study focused on employing artificial intelligence techniques to analyze consumer behavior and influence their preferences and purchasing intentions. A purposeful sample of research published in Arabic and foreign languages was monitored and analyzed between 2018 and 2024, which included (70) researchers, to monitor scientific developments and valuable results in this field and identify the approaches and theoretical frameworks that have been relied upon to provide a scientific addition and a future vision for the development of Arab research.

Keywords

Artificial Intelligence, Consumer Behavior, Digital Marketing, Online Shopping, Purchasing Intention

عنوان البحث

اتجاهات دراسات استخدام تقنيات الذكاء الاصطناعي في تحليل وتوجيه سلوك المستهلكين: تحليل من المستوى الثانيللبحوث المنشورة خلال الفترة من 2018 - 2024

اسم الباحث

شيماء السيد سالم

المستخلص

الشركات في ظل عصر الاتصالات الرقمية عليها متابعة أحدث التطورات التكنولوجية من أجل مواكبة منافسيها وتلبية احتياجاتومتطلبات السوق، وقد أصبح الذكاء الاصطناعي عنصراً أساسيا لتحقيق هذا الهدف، فقد أحدثت هذه التكنولوجيا تغييرات جوهرية فيمشهد التجارة العالمية، تجلى ذلك في شكل أفكار واستثمارات ضخمة من قبل الشركات والمؤسسات؛ الت ي لجأ العديد منها مؤخرًا إلىاستخدام تقنيات الذكاء الاصطناعي في مجال التسويق الرقمي وتحليل سلوك المستهلكين، بهدف توقع قرار الشراء التالي للعميل والعواملالمؤثرة عليه وتحسين التجربة الشرائية للعملاء والمستهلكين والتأثير على تفضيلاتهم ونيتهم الشرائية. وفي هذا السياق، اهتمت هذهالدراسة بمجال توظيف تقنيات الذكاء الاصطناعي في تحليل وتوجيه سلوك المستهلكين والتأثير على تفضيلاتهم ونيتهم الشرائية، حيثتم تحليل عينة عمدية من البحوث المنشورة باللغتين العربية والأجنبية في الفترة ما بين عام 2018 إلى عام 2024 ، وتضمنت العينة ( 70 ) بحث ا.ً وذلك بهدف رصد التطورات العلمية والنتائج القيمة في هذا المجال، والتعرف على المناهج والأطر النظرية والمعرفية التيتم الاعتماد عليها، في محاولة لتقديم إضافة علمية ورؤية مستقبل ية لتطوير البحوث العربية في هذا المجال .

الكلمات المفتاحية

الذكاء الاصطناعي، سلوك المستهلك، التسويق الرقمي، التسوق عبر الإنترنت، النية الشرائية

Creative Commons License

Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-Share Alike 4.0 International License.

Share

COinS