Abstract
The study aimed to identify the role of social media in cultural change in Saudi society from the point of view of women. In light of the nature of the study, the researcher used the descriptive analytical approach, and the study tool was the questionnaire, and the sample size reached (709) of women in Saudi society. The study found several results, the most important of which were: (45.7%) of the study sample believe that TikTok is the most influential social media on cultural changes, while there are (26.7%) who believe that Snapchat is the most influential, and that there is agreement among the study members on the cultural changes of Saudi women in Saudi society, and this is represented in the approval of the study members on both that social media helped break the traditional barriers for women to express themselves and participate in public opinion, as well as that social media contributed to raising the level of women's awareness regarding societal issues. In addition to that, social media contributed to changing the culture of entertainment. The study recommended the necessity of subjecting media content on social media networks to monitoring and continuous awareness efforts for women through programs and seminars presented on social media platforms.
Keywords
role; social media; cultural; change; Saudi society
Recommended Citation
Aldegheiy, Huda Abdulaziz
(2025)
"The Role of Social Media in Cultural Change in Saudi Society (From the Woman’s Perspective),"
Journal of Arts and Social Sciences: Vol. 16
:
Iss.
2
, Article 6.
Available at:
https://doi.org/10.53542/2522-2279.1428
عنوان البحث
دور وسائل التواصل الاجتماعي في التغير الثقافي في المجتمع السعودي (من وجهة نظر المرأة )
المستخلص
هدفت الدراسة إلى التعرف على دور وسائل التواصل الاجتماعي في التغير الثقافي في المجتمع السعودي من وجهة نظر المرأة، وفي ضوء طبيعة الدراسةاستخدمت الباحثة المنهج الوصفي التحليلي، وتمثلت أداة الدراسة في الاستبانة، وقد بلغ حجم العينة ( 709 ) من النساء في المجتمع السعودي.وتوصلت الدراسة إلى عدة نتائج كان من أهمها: أن هناك ( 45.7 %) من أفراد عينة الدراسة يرون أن تيك توك هو أكثر وسائل التواصل الاجتماعيتأثيراً على التغيرات الثقافية، في حين أن هناك ( 26.7 %) يرون أن سناب شات هو الأكثر تأثيراً ، وأن هناك موافقة بين أفراد الدراسة على التغيراتالثقافية للمرأة السعودية في المجتمع السعودي، وذلك يتمثل في موافقة أفراد الدراسة على كل من أن وسائل التواصل الاجتماعي ساعدت في كسرالحواجز التقليدية للمرأة بالتعبير عن نفسها والمشاركة في الرأي العام، وكذلك أن وسائل التواصل الاجتماعي ساهمت برفع مستوى وعي المرأة فيمايتعلق بالقضايا المجتمعية، إضافة إلى أن وسائل التواصل الاجتماعي ساهمت في تغير ثقافة الترفيه، وأوصت الدراسة بضرورة إخضاع المواد الإعلاميةعلى شبكة التواصل الاجتماعي لعملية المراقبة والتوعية المستمرة للمرأة من خلال البرامج والندوات تعرض على وسائل التواصل الاجتماعي .
الكلمات المفتاحية
دور؛ وسائل التواصل الاجتماعي؛ التغير؛ الثقافي؛ المجتمع السعودي
Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-Share Alike 4.0 International License.